Każdy samochód osobowy wyposażony jest w tzw. ucho holownicze służące do ratowania pojazdu z opresji lub wciągania go na lawetę w razie poważnej awarii. Jednak samo ucho holownicze to nie wszystko, trzeba się jeszcze doposażyć w mocną linkę holowniczą wyposażoną w odpowiedni zamykany, bezpieczny zaczep. Ceny linek zaczynają się od kilkudziesięciu złotych a mogą nam uratować sporo cennego czasu. Same linki holownicze występują w wielu wariantach mocowania i kilku długościach i oczywiście kilku wytrzymałościach. Występują też w dwóch wariantach wykonania, jako pleciona linka i jako płaska taśma. Przy zakupie uniwersalnej linki koniecznie trzeba sprawdzić czy zaczepy i wytrzymałość linki będzie wystarczająca dla naszego pojazdu. Z reguły dostępne na rynku linki mają wytrzymałość pomiędzy 1,5 - 3,5 tony. Jednak warto szukać tych mocniejszych, mniejsza będzie szansa, że linka zerwie się przy próbie wciągnięcia auta na chodnik, czy wyrwania z błotnej pułapki.
Dostępna w naszym sklepie internetowym linka holownicza w formie mocnej pomarańczowej taśmy zakończonej wygodnymi i łatwymi do zapięcia stalowymi hakami uciąg 3 tony, długość 4 metry - hurtownia akcesoriów motoryzacyjnych RIM Kowalczyk.pl
W jaki sposób bezpiecznie holować samochód?
Kodeks drogowy wyraźnie precyzuje jaki pojazd możemy holować w jaki sposób. Pierwszą i najważniejszą sprawą jest stan techniczny holowanego samochodu. Musi on być sprawny technicznie (poza niedziałającym silnikiem oczywiście), a w przypadku holowania na elastycznej lince musi mieć sprawne oba układy hamulcowe i oczywiście układ kierowniczy. Obaj kierowcy powinni posiadać prawo jazdy. Samochód holujący obowiązują takie same przepisy kodeksu drogowego jak przy zwykłej jeździe. Natomiast pojazd holowany powinien być oznakowany z tyłu (najlepiej po lewej stronie) odblaskowym trójkątem ostrzegawczym i powinien mieć włączone światła pozycyjne. Widywane często na golu pojazdy z włączonymi światłami awaryjnymi to bardzo popularny błąd za który Policja potrafi ukarać mandatem. Przy holowaniu obu kierowców musi pamiętać, że linka nie jest elastyczna i trzeba bardzo delikatnie się obchodzić z gazem i hamulcem. Obu kierowców musi nieustannie pilnować napięcia linki, ponieważ najechanie na nią kołem może się skończyć zerwaniem. Przy holowaniu bardzo pomaga jeżeli pojazdy mają uszy do holowania po przekątnej. Np. holujący z tyłu z prawej a holowany z przodu z lewej, wtedy siły działające na linkę są dużo mniejsze, a sama jazda przebiega dużo płynniej.
Ograniczenie prędkości przy holowaniu pojazdów.
Kodeks drogowy narzucił też limity prędkości przy holowaniu pojazdu. W terenie zabudowanym prędkość nie powinna przekraczać 30 km/h, a poza terenem zabudowanym 60 km/h. Warto też pamiętać, że obowiązuje również całkowity zakaż holowania pojazdów na autostradzie. Narzucone ograniczenia prędkości wynikają nie tylko ze zdrowego rozsądku ale też z tego, że przy niepracującym silniku nie działa wspomaganie hamulców ani wspomaganie kierownicy. Więc kierowca holowanego pojazdu musi użyć dużo większej siły do prowadzenia pojazdu. Kierowcy posiadający w holowanym samochodzie elektrycznie sterowany hamulec ręczny powinni pamiętać, że działa on w tzw. "zerojedynkowo" albo jest całkowicie zwolniony, albo całkowicie zaciągnięty. Więc jego użycie w czasie jazdy może spowodować zerwanie holu albo wpadnięcie w poślizg pojazdu holowanego.
Zwinięta linka holownicza zabiera bardzo mało miejsca i prawie nic nie waży, dlatego warto ją mieć w bagażniku - hurtownia akcesoria motoryzacyjne RIM Kowalczyk.pl
A kiedy nie można holować samochodu?
Zdarzają się sytuacje i w których przepisy kategorycznie zabraniają holowania. Należą do nich przypadki kiedy pojazd holowany nie ma w pełni sprawnego układu kierowniczego lub hamulcowego, albo kiedy do jego poprawnego sterowania konieczna jest praca silnika. Nie można też holować samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów i zawsze wtedy kiedy producent stosownym wpisem w instrukcji obsługi zabrania takiej procedury.
Uruchamianie "z holu"
Procedura uruchamiania opornego samochodu za pomocą holowania tak dobrze znana naszym rodzicom i dziadkom, a także wszystkim tym którzy posiadają starszy samochód dziś już jest całkowitym anachronizmem. Producenci nowych samochodów nawet słowem nie wspominają o takiej możliwości, a wręcz jej zabraniają. Tymczasem przez dziesięciolecia PRL-u właściciele niegarażowanych samochodów zimową porą bardzo często musieli wspomagać się linką holowniczą.
Na koniec warto jeszcze nadmienić, żeby kupując linkę wybrać jak najbardziej rzucającą się w oczy, np pomarańczową lub dwukolorową odblaskową, a w jej połowie umieścić wyraźny znacznik, np. czerwoną chusteczkę lub taśmę odblaskową. Poprawi to widoczność zestawu, a może nawet uchroni przed zerwaniem linki przez roztargnionego kierowcę lub pieszego.
RIM Kowalczyk
hurtownia ogrodnicza i motoryzacyjna
Uwaga: Wszystkie teksty na stronie są własnością firmy RIM Kowalczyk i podlegają ochronie na podstawie ustawy o prawach autorskich. Wykorzystywanie, kopiowanie i powielanie bez zgody autora zabronione.